Αποσυνδέσεις: Όλα όσα θέλετε να μάθετε αλλά φοβόσαστε να ρωτήσετε.

Πρώτα από όλα θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε τι εννοούμε όταν λέμε «αποσυνδέσεις».

Υπάρχουν λοιπόν δύο ειδών αποσυνδέσεων:

Α) Η εφαρμογή σταμάτησε να μας δείχνει ζωντανή εικόνα από την κάμερα του σκάφους, ενώ επίσης δεν έχουμε στοιχεία τηλεμετρίας και στην εφαρμογή βλέπετε πάνω αριστερά το μήνυμα "Disconected" σε γκρι φόντο. Στο Remote control όμως, λαμβάνουμε ένδειξη ότι το σκάφος επικοινωνεί κανονικά. Στα control με οθόνη (Mavic Pro 1 & 2), έχουμε στοιχεία τηλεμετρίας του σκάφους (ύψος, απόσταση, ταχύτητα κλπ), ενώ στα control χωρίς οθόνη (Inspire, Phantom, Spark, Mavic Air) το αριστερό LED συνεχίζει και ανάβει πράσινο. Επίσης στο control του Mini 2 / Air 2 / Air 2S, τα LED που δείχνουν το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας είναι σταθερά αναμένα.

mavic con2png

Στην περίπτωση αυτή, το σκάφος επικοινωνεί κανονικά με το Control και έχετε τον πλήρη έλεγχο. Αυτό σημαίνει ότι ΔΕΝ θα ενεργοποιηθεί αυτόματα το Return to Home και αν δεν έχετε οπτική επαφή με το σκάφος, πρέπει να ενεργοποιήσετε εσείς το RTH πατώντας το αντίστοιχο πλήκτρο στο χειριστήριο και όχι στην οθόνη του κινητού.

Θεωρητικά, η αποσύνδεση μόνο της εφαρμογής, δεν αποτελεί κίνδυνο για το έλεγχο του σκάφους αφού το χειριστήριο συνεχίζει και είναι συνδεμένο κανονικά και το σκάφος μπορεί να πλοηγηθεί κανονικά.

Ο κίνδυνος είναι, ο χειριστής να νομίσει ότι έχει χαθεί η επικοινωνία με το σκάφος και να κάνει κινήσεις πανικού που θα οδηγήσουν το σκάφος σε πτώση ή σύγκρουση. Μία άλλη αντίδραση είναι ο χρήστης να θεωρήσει ότι το σκάφος θα επιστρέψει αυτόματα και να μην κάνει τίποτε. Κάτι που όπως είπαμε δεν πρόκειται να συμβεί, με αποτέλεσμα η μπαταρία τελικά να εξαντληθεί, όσο το σκάφος κάνει hover αναμένοντας εντολές.

Γιατί μπορεί να αποσυνδεθεί η εφαρμογή DJI Go;

Τα κύρια αίτια μπορεί να είναι μόνο δύο. Το καλώδιο σύνδεσης ή το smartphone/tablet.

Όσον αφορά στο καλώδιο η προτεινόμενη και πλέον ασφαλής λύση, είναι η χρήση του καλωδίου που δίνει ο κατασκευαστής του smartphone/tablet. Στα Mavic χρησιμοποιούμε την Standard USB θύρα και όχι την πλαϊνή. Εκτός από την ασφαλέστερη τοποθέτηση, υπάρχει και ένας ακόμα λόγος. Από την πλαϊνή θύρα γίνεται και η φόρτιση του Remote Control και άρα την καταπονούμε λιγότερο.

mavic usbpng

Όσον αφορά το smartphone/tablet, οι λόγοι που εφαρμογή μπορεί να μας προδώσει εν πτήσει, είναι πολλοί. Για να εξαλείψετε αρκετούς από αυτούς, κάντε επανεκκίνηση της συσκευής πριν την πτήση. Επίσης -για συσκευές Android- μην ανοίγετε εσείς την εφαρμογή πριν συνδέσετε το κινητό με το Remote Control. Αφήστε τη να ανοίξει αυτόματα.

Πιθανοί λόγοι μη απόκρισης της εφαρμογής είναι:

  • Conflict με άλλες εφαρμογές που είναι ανοικτές
  • Μικρή μνήμη
  • Κακή διαχείριση μνήμης
  • Κακή επαφή θύρας USB του κινητού
  • Πολύ υψηλές θερμοκρασίες

Β) Διακοπή επικοινωνίας του σκάφους με το χειριστήριο.

Είναι η περίπτωση που σταματούν να φτάνουν τα σήματα από το σκάφος προς το χειριστήριο και αντίστροφα.

Θα το καταλάβετε γιατί το χειριστριο πλέον δεν θα έχει ενδείξεις για την κατάσταση του σκάφους, ή (αν έχετε Mavic Air, Spark, Phantom ή Inspire) το LED κατάστασης θα ανάψει κόκκινο. Επίσης στην εφαρμογή θα δείτε πάνω αριστερά το μήνυμα "Aircraft Disconected" σε κόκκινο φόντο.

mavic con1png

Μετά απο 5 δευτερόλεπτα απώλειας επικοινωνίας, στο σκάφος θα ενεργοποιηθεί η αυτόματη επιστροφή στο σημείο απογείωσης (Return To Home) και αν δεν υπάρχουν παράγοντες που θα εμποδίσουν την επιστροφή του (πχ. ισχυρός αντίθετος άνεμος, πορεία που περνάει μέσα απο ζώνη απαγόρευσης πτήσης, εμπόδια, χαμηλή ισχύ μπαταρίας), το σκάφος θα επιστρέψει σε εσάς.  

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή:

Οι παράγοντες που επηρεάζουν την επικοινωνία μεταξύ του χειριστηρίου και του σκάφους είναι οι εξής:

  • Η θέση (Εμπόδια, Κεραίες, Απόσταση)
  • Ο θόρυβος (παρεμβολές) από παρόμοιες συχνότητες στην περιοχή

Η θέση.

Τα εμπόδια που τυχόν παρεμβάλλονται μεταξύ χειριστηρίου και σκάφους μειώνουν ή και διακόπτουν την επικοινωνία μεταξύ τους.

rangepng 

H θέση των κεραιών να είναι κάθετη προς το έδαφος και το χειριστήριο να είναι στραμμένο προς το σκάφος. Σημειώστε ότι οι κεραίες του χειριστηρίου έχουν ένα εύρος εκπομπής 60 μοίρες.

range1png 

Η απόσταση.

Η Φυσική μας διδάσκει ότι η ισχύς ενός σήματος μειώνεται τέσσερις φορές όταν διπλασιάζεται η απόσταση πομπού-δέκτη, 16φορές όταν η απόσταση τετραπλασιάζεται κ.ο.κ.

Αντιλαμβάνεται εύκολα κάποιος ότι, όσο το σκάφος απομακρύνεται, τόσο η ισχύς του σήματος μειώνεται δραματικά.  


Ο θόρυβος (παρεμβολές)

Θεωρούμε λανθασμένα, ότι η συχνότητα με την οποία επικοινωνεί το remote control με το σκάφος, μας ανήκει. Αυτό όμως δεν συμβαίνει σε καμία περίπτωση. Οι ζώνες συχνοτήτων στην περιοχή των 2,4 και 5,8 GHz, είναι ελεύθερες συχνότητες που η χρήση τους επιτρέπεται από αρκετές πολιτικές εφαρμογές χωρίς σοβαρούς περιορισμούς, εκτός μόνο από την ισχύ εκπομπής. Ενώ η περιοχή των 5,8GHz δεν είναι τόσο «πυκνοκατοικημένη», η ισχύς εκπομπής σε αυτή τη ζώνη είναι αρκετά χαμηλή, με αποτέλεσμα το βάρος για τις μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις πτήσης να πέφτει στη ζώνη των 2,4 GHz.

Αυτή η περιοχή συχνοτήτων όμως, είναι ιδιαίτερα επιβαρυμμένη με πολλά ασύρματα πρωτόκολλα επικοινωνίας, που προκαλούν αρκετό «θόρυβο» στην περιοχή. Είναι αυτό που λέμε "παρεμβολές".

WiFi, Bluetooth, ασύρματα τηλέφωνα, ραντάρ σκαφών και αρκετές άλλες εφαρμογές μικρής και μέσης ισχύος προκαλούν μία θάλασσα ραδιοκυμμάτων και ένα θόρυβο, μέσα από τον οποίο το χειριστήριο και το σκάφος, θα πρέπει να ανταλλάσσουν δεδομένα 20 φορές το δευτερόλεπτο.

Στη θεωρία λοιπόν, τα πράγματα έχουν κάπως έτσι:

chartpng

Ενώ στην πραγματικότητα είναι έτσι:

transjpg 

Έτσι λοιπόν, καταλαβαίνει κάποιος ότι οι πραγματικές συνθήκες διαφέρουν από τη θεωρία και ότι οι νόμοι της φυσικής είναι ισχυρότεροι από οποιεσδήποτε υποσχέσεις του marketing.